In deze groep is het in de eerste plaats belangrijk dat de leerling zich goed en comfortabel voelt, dat hij/zij gelukkig is in de groep en zichzelf kan zijn. Om dit hoofddoel te verwezenlijken komt het multidisciplinaire klasteam (kinésist, logopedist, leerkracht, opvoeder in samenwerking met het MFC) tegemoet aan de individuele noden van elke leerling.
We bieden zorg op maat aan. De groepen worden daarom ingedeeld op basis van niveau (en in de mate van het mogelijke ook volgens leeftijd) en het functioneren bij elkaar om zo gericht aan de slag te kunnen gaan met hun groep en de mooiste (individuele) resultaten te bekomen.
In deze werking start alles bij het scheppen van een rustig en aangenaam klasklimaat waar de leerlingen zich goed in hun vel kunnen voelen. We willen hen een gevoel van geborgenheid, vriendschap en veiligheid meegeven, met een groot vertrouwen in de begeleiders. Op die manier vinden ze de rust die ze nodig hebben en kunnen we tijd maken om specifieke zorgen aan te bieden.
Eens dit gevoel gerealiseerd is, is het mogelijk om te starten met nieuwe werk- en leermomenten, die aansluiten bij het niveau van de leerling.
In het lokaal pakken we dit concreet aan door verschillende ‘hoeken’ te creëren: een eethoek, een relaxhoekje, een onthaalhoek, een werk/speelhoekje, enz. Verder zorgt ook de duidelijke klasroutine voor herkenning en structuur. De leerlingen weten wat ze kunnen verwachten en dat biedt hen houvast. We maken dagelijks tijd voor voldoende verzorgingsmomenten en eet/drinkmomenten.
Daarnaast vult elke leefgroep zijn weekplanning verder aan met muzikale activiteiten, activiteiten die de zelfredzaamheid van de leerlingen bevordert (douchemoment, eetbegeleiding, enz.), motorische activiteiten (wandelen, fietsen, werkdozen fijne motoriek, enz.) en taalactiviteiten (zowel verbaal als non-verbaal). Ook andere zintuigelijke en basale activiteiten staan nog op het programma.
Bij leerlingen uit de krokodillen-klas staat vooral het ‘zintuiglijk beleven’ dus centraal: ruiken, proeven, voelen en kijken naar wat er gebeurt en daarbij zoveel als mogelijk zelf z’n steentje bijdragen. Stapje per stapje, met ups en downs, proberen we de leerling te laten groeien en mooie vooruitgang te laten boeken.